Marketing Automation

Het concept is simpel: voor een vast bedrag per maand, krijg jij een fiets. Wij zorgen ervoor dat 'ie het altijd doet. Kortom, geen gezeik en een altijd werkende fiets.

Client: Swapfiets
Website: swapfiets.nl
Date: February 1, 2020
Services: concept, design, automation

Op het moment van schrijven telt Swapfiets ruim 180.000 gebruikers. Om al deze gebruikers op het juiste moment, met het juiste bericht te bereiken hebben wij gebruik gemaakt van marketing automation. 

Het gehele proces heb ik geleid en alles op deze pagina door mij ontworpen.

Awards & regognition
Dutch Marketing Awards 2018, Nominatie Communicatie Talent 2018

Responsibilities
Toolingkeuze, Implementatie, Design

Deliverables
Logica, Emailtemplates, Content

Gebruikte tooling
ActiveCampaign, Vero Mailer, Mailchimp, Zendesk Connect, Typeform, MessageBird, Twillio & BeeFree.

Visit site
www.swapfiets.com

Monster flows

Bij Swapfiets hebben we een welkomstflow die de juiste emails op het juiste moment stuurt. Deze flow ondersteunde 4 landen, 12 talen, 4 fietstypes en bevatte een preorder, een welkomstemail en een out of stock email. En ja: elke mail was dusdanig anders waardoor ze hun eigen ‘branch’ nodig hebben. Het gevolg? Een monsterflow. Maar wel eentje die perfect werkte.

Lead Generation & Lead Nurturing
Bij Swapfiets leveren wij alleen in bepaalde steden de Swapfiets. Maar, dit betekent ook dat mensen die naar onze website gaan, na serieuze interesse teleurgesteld raken omdat wij bij hen niet leveren. Daarom hebben wij dit omgezet naar lead generatie.

Iedere keer als er iemand een Swapfiets wilt op een plek waar wij nog geen service leveren, kan je je gegevens achterlaten. Zo konden wij zien waar de meeste behoefte lag. Verder hadden we dankzij deze lead generation bij de launch van een stad gelijk tientallen klanten zonder dure media inkoop.

App Downloads
Bij Swapfiets koop je geen fietsabonnement. Je neemt een abonnement op service. Die service verlenen we onder andere via de app.

Daarom krijg je na het ontvangen van je fiets, een mail om de app te downloaden. Als je deze mail niet geopend of gelezen hebt, wordt je automatisch aan een custom audience op Facebook toegevoegd en laten we via daar zien dat je de app kan downloaden.

Op deze manier hebben wij duizenden euro’s bespaard omdat er geen manueel werk nodig was voor zowel het draaien van de campagne als wel het inplannen van service aan de fiets.

Customer Feedback & NPS
Als servicebedrijf willen wij op structureel niveau weten hoe ons bedrijf presteert. Om dit te faciliteren heb ik de Customer Feedback Loupe in het leven geroepen.

Iedere keer nadat iemand een ‘swap’ (bezorging, reparatie etc), krijg je een mail om de swap te ‘raten’.

De resultaten waren per regio & klant inzichtelijk. Zo konden wij op een datagedreven manier onze service per regio verbeteren. Op klantgebied voedde dit onze predictive analysis om een voorspelling over de levensduur van de klant te maken.