Design Swapfiets

Bikes produced: 80.000+

Toen ik startte als eerste fulltime werknemer van Swapfiets, ging er een bestelling uit voor de eerste duizend Swapfietsen. Wat miste? De branding. Aan mij de taak om de Swapfiets Original – en later de Deluxe 7 – van gepaste branding te voorzien. In totaal zijn er meer dan 80.000 fietsen geproduceerd met mijn branding. 

De iconische blauwe band heb ik helaas niet bedacht. De kleuren, blauwheid van de band, transfers (brandelementen) wel.

Awards & regognition
Dutch Marketing Awards 2018

Responsibilities
Stakeholdermanagement, Concept, Design

Deliverables
Fietsbranding

Visit site
www.swapfiets.com

Ontstaan blauwe band

De blauwe band heeft de basis gelegd voor Swapfiets’ succes. Geloofd en geprezen door velen. En een toevalstreffer.

Swapfiets is oorspronkelijk gestart door tweedehands fietsen als abonnement aan te bieden. Om ze herkenbaar te maken, vervingen ze twee zwarte banden door twee blauwe exemplaren. Maar na een net iets te succesvolle launch, koste het teveel tijd om twee banden te vervangen. Compliment na compliment volgde en de enkele blauwe band ging nooit meer weg.

Concepts
Met de blauwe band als vast element, ben ik verder gaan kijken naar het branden van de fiets. Na het bepalen van onze corporate identity, waren ook de kleuren van de fiets duidelijk.

De transfers (brandelementen) worden toegespitst naar het fietsmodel. Zo heeft een omafiets natuurlijk een andere uitstraling dan een e-bike. Daarom worden de transfers altijd toegespitst op de uitstraling van de fiets.

Op het moment van dit proces had Swapfiets nog haar oude logo. Vandaar dat sommige van de concepten geïnspireerd zijn op dat logo.

Uiteindelijke fietsbranding

Na verschillende iteraties en experimenten, is dit de branding geworden voor de Original. Ruim 80.000 fietsen zijn geproduceerd met mijn design.

Sommige elementen, zoals het schild voorop de fiets zijn hergebruikt voor andere fietsen, zoals de Deluxe 7.